بچینگ پلانت

بچینگ پلانت چیست؟

بچینگ پلانت دستگاهی است که بتن را با حجم و سرعت بالا می سازد.

هر مرحله از آماده سازی و ریزش بتن یک بچ (Batch) نامیده می شود . دستگاه بصورت پشت سرهم بتن تولید می کند به آن بچینگ بتن می گویند .

بچینگ پلانت :

  1. سیلوهای سیمان : سیمان در آن ها ذخیره می شود و بین یک تا چهار سیلو بسته به نوع، اندازه بچینگ و سرعت تولید بتون متفاوت است.
  2. منبع ذخیره آب : آب مورد نیاز هر بچ پس از اندازه گیری خودکار و یا دستی، به کمک پمپ آب از منبعی مانند چاه، استخر یا تانکر وارد میکسر می شود.
  3. مخازن شن و ماسه : شن، ماسه ونخودی مورد نیاز، به تفکیک در این قسمت ذخیره می شود. مخزن ذخیره می تواند بصورت دپوی شن و ماسه پشت دریچه های خروجی نیز تعریف شود که تفاوت آن با ذخیره ساز مخزنی، انباشت شن و ماسه روی زمین و پشت دریچه های پنوماتیک می باشد.
  4. باسکول(ترازو) شن و ماسه : به مقدار مورد نیاز از هر مورد (شن، ماسه یا نخودی) را اندازه گیری کرده، پس از بارگیری داخل باکت به سمت میکسر(همزن) ارسال می دارد.
  5. باسکول سیمان : سیمان با تیپ های مختلف در این قسمت به مقدار دلخواه وزن می شود و پس از فرمان اتوماتیک یا دستی، بطور مستقیم داخل میکسر تخلیه می شود. دریچۀ تخلیۀ سیمان می تواند بصورت پنوماتیک(نیوماتیک) یا هیدرولیک باز و بسته شود.
  6. دیگ میکسر: مواد تشکیل دهندۀ بتن (سیمان، شن و ماسه، آب و مواد افزودنی) در این قسمت بمدت زمانی کمتر از یک دقیقه مخلوط می شود.
  7. اتاقک اپراتور : کنترل کمیت ها و مقادیر مورد نیاز از مصالح و آب در این قسمت توسط یک نفر اپراتور انجام می شود. در حالت کارکرد اتوماتیک، اپراتور تنها ناظر کارکرد دستگاه است و در فرآیندها دخالتی ندارد.
  8. لوله های حلزونی انتقال سیمان : سیمان را از سیلوها به باسکول سیمان منتقل می کند. مکانیسم حمل سیمان آن از طریق چرخش یک سطح حلزونی(مانند سیستمی که در چرخ گوشت استفاده می شود) صورت می گیرد.
  9. کنتور آب : حجم مورد نیاز هر بچ را اندازه می گیرد. کنتورهای جدید دارای پالس خروجی الکتریکی است که استفاده از آنها را آسانتر نموده است. 10. باکت حمل مصالح(Bucket) : مصالح شامل شن، ماسه و نخودی که داخل باکت توزین و تخلیه شده اند، توسط باکت به سمت میکسر برده می شوند و داخل میکسر تخلیه می شوند.

در پروژه های بزرگ مانند سد ها، تونل ها و جاهایی که نیاز به بتن ریزی در حجم بالا وجود دارد معمولا از چند بچینگ پلانت به صورت همزمان استفاده می شود.

ممکن است تا به حال نام بچینگ پلانت را شنیده باشید اما میدانید این دستگاه دقیقا چیست و چه کاری انجام میدهد؟ ما در این مطلب قصد داریم تا هر چه بیشتر شما را با این دستگاه و انواع آن آشنا کرده و در خصوص انواع محصولات آن توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم. در بسیاری از شرایط هزینه ای که برای استفاده از بچینگ پلانت صرف میشود بسیار به صرفه تر از خرید بتن از کارگاههای تولیدی است. حال که با اهمیت این دستگاه آشنا شدید لازم است تا هر چه بیشتر با این دستگاه آشنا شوید.

یکی از انواع دستگاه تولید بتن، بچینگ پلانت نام دارد که از جمله مزیت های آن میتوان به صرفه جویی در زمان و هزینه اشاره کرد. این دستگاه، دستگاهی است که درون آن مواد تشکیل دهنده بتن ریخته شده و مواد آن با هم ترکیب میشود. در حالت کلی بتن هایی که در مقیاسهای صنعتی تهیه و تولید میشوند و یا در شرایط خاصی تولید و در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفته میشوند توسط دستگاه بچینگ پلانت ساخته میشود.

از بچینگ پلانت ها در انواع پروژه های عمرانی در مقیاس بزرگ همچون سدسازی، راه سازی، برج سازی و غیره استفاده میشود و در برخی مواقع نیز در پروژه های موقت از آن استفاده میشود، در این صورت محل نصب آن باید نزدیک به محل بتن ریزی باشد تا در این صورت بتوان با سهولت و بدون تاخیر این کار را انجام داد. بچینگ پلانت دارای انواع مختلفی است و هر یک دارای کارایی متفاوتی است که چند مورد از آنها را در بخش بعد خدمت شما ارائه مینماییم تا هرچه بیشتر با این دستگاه آشنا شوید.

انواع بچینگ پلانت و کاربرد آن

بچینگ پلانت ها در تمامی پروژه های عمرانی کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله مهمترین انواع بچینگ پلانت و کاربردهای آن شامل موارد زیر است:

  • میکسر متحرک: کامیون یا تریلرهای دوار که در حین حرکت نیز بتن را ترکیب میکنند، میکسر متحرک نام دارند. از این نوع بچینگ پلانت برای پروژه هایی استفاده میشود که در حین ساخت به بتن میکس شده به صورت تازه نیاز است که در این صورت کاربردی و مناسبتر هستند. خود این میکسر متحرک دو نوع دارد که به کامیون میکسر و تریلر میکسر تقسیم میشوند.
  • کارخانه مخلوط آماده بتن: یک نوع بچینگ پلانت یا یک کارخانه است که در نزدیکی پروژه های ساختمانی قرار میگیرد. در این نوع بچینگ پلانت بتنها در کارخانه مخلوط میشود و پس از آماده شدن توسط یک کامیون و تریلر به مکان ساخت و ساز ساختمان انتقال پیدا میکند. در حالت کلی از این نوع بچینگ پلانت برای پروژه های کوچک استفاده میشود و در واقع بتن مورد نیاز در آن پروژه ها کم استفاده میشود.
  • پمپ بتن: در برخی از ساختمان ها ارتفاع بسیار زیاد است و جا به جایی تجهیزات ساختمانی در این شرایط سخت خواهد بود به همین برای جا به جایی بتن باید از تجهیزاتی همچون پمپ بتن استفاده کرد که میتواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. در این نوع بچینگ پلانت بتن ها توسط لوله های انتقال بتن که به وسیله بست به یکدیگر متصل شده و معمولا پنج اینچ هستند به محل مورد نظر انتقال داده میشوند.
  • بچینگ پلانت فشرده: از این نوع دستگاه برای آماده کردن بتن در محلی که ساخت و ساز انجام میشود، استفاده میکنند. در زمانی که قصد صرفه جویی در انرژی وجود داشته باشد از این نوع بچینگ پلانت استفاده میشود. این نوع دستگاه به دلیل جایگیری کمی که دارد در خود محل ساخت و ساز استفاده میشود و بتن مورد نیاز را با سرعت بیشتری تهیه میکند. این دستگاه ها نگهداری راحتی داشته و در بسیاری از شرایط میتواند در صرفه جویی هزینه ها کمک کننده باشد.

آشنایی با محصولات تولید شده توسط دستگاه بچینگ پلانت

بتن از جمله محصولاتی است که دارای کیفیت و مقاومت بسیار بالایی است به همین دلیل در بسیاری از محصولات از بتن استفاده میشود. در این بخش میخواهیم به برخی از محصولاتی که توسط بچینگ پلانت تهیه و تولید میشوند اشاره کرده و جهت آشنایی بیشتر برای شما چند مورد از آنها را نام ببریم:

  • بتن آماده: در پروژه هایی که به صورت متداول انجام میشود و در واقع درون ساخت و سازه ای عمرانی اصولا از بتن معمولی و یا بتن آماده استفاده میکنند.
  • بتن حجیم: در مواردی که نیاز به بتن ریزی با حجم بسیار است از بتن حجیم استفاده میشود. مانند سد سازیها که بتن های مورد استفاده در آنها بسیار حجیم هستند و ابعاد بزرگی دارند.
  • بتن روسازی: به بتن هایی که در ابعاد کوچک یا متوسط تولید و مورد استفاده قرار میگیرند و بسیار کاربردی هستند، بتن روسازی گفته میشود. از بتن روسازی در بزرگراه ها، فرودگاه ها، روسازه ای خیابانی و جداره های کانالها استفاده میشود.
  • انواع فراورده های بتنی دیگر: بتن به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد میتواند در بسیاری از فراورده های بتنی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این موارد مهم عبارتند از بلوکها و بلوکهای کفسازی، لوله، آبخوریهای بتنی و غیره.