دستگاه بلوک زن

دستگاه بلوک زن چگونه کار می کند؟

در حالت کلی دستگاه بلوک زن به دستگاهی گفته میشود که به جهت تولید بلوک در کارگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد و در حال حاضر در انواع مختلف دستی و اتوماتیک وجود دارد. تفاوت قیمت بین نوع دستی و اتوماتیک این محصول بسیار بوده و در حال حاضر دارای تنوع بسیاری است که متناسب با نیاز مصرف کنندگان در ابعاد مختلف تهیه و تولید میشود.

در حال حاضر به دلیل مزیت های بسیاری که دستگاه بلوک زن اتوماتیک نسبت به نوع دستی دارد، بیشتر از نوع دیگر استفاده میشود که در بخشهای بعد بیشتر در خصوص مزیت های این دستگاه صحبت میکنیم.

دستگاه بلوک زن چگونه کار میکند؟

دستگاه بلوک زن بدین صورت کار میکند که در ابتدا مصالحی همچون سیمان، ماسه و شن با یکدیگر مخلوط شده و داخلی سینی دستگاه بلوک زن ریخته میشود. پس از این مرحله با کمک شنکش مواد ترکیب شده را در داخل قالب میریزند تا تمامی فضاهای خالی آن پر شود. در مرحله بعد دستگاه بلوک زن روشن شده و در حالت ویبره قرار گرفته میشود و مجددا فضاهای خالی که در قالبها ایجاد میشود باید مجددا پر شود.

در بخش بعد همانطور که ویبره دستگاه بلوک زن روشن است سمبه دستگاه به سمت پایین آورده میشود تا مواد به صورت متراکم درآید، در نهایت نیز قالب را بالا آورده و مواد آماده میشود. حال که با چگونگی عملکرد دستگاه بلوک زن آشنا شدید در بخش بعد در خصوص انواع دستگاه بلوک زن توضیحاتی را خدمت شما ارائه میدهیم تا هرچه بیشتر با انواع آن آشنا شوید.

معرفی انواع دستگاه بلوک زن

در این بخش در خصوص انواع دستگاه بلوک زن توضیحاتی را خدمت شما عرض میکنیم تا هر چه بیشتر با این دستگاه و کارکرد آن آشنا شوید:

  • دستگاه بلوک زن به صورت تمام اتوماتیک: این دستگاه یک دستگاه سیار است که امکان تولید انواع بلوک های سیمانی را دارد. نوع متداول این نوع بلوکها در اندازه 30 سانتی متری عرضه میشود.
  • دستگاه بلوک زن به صورت نیمه اتوماتیک: این دستگاه به هر دو صورت اتوماتیک و دستی کار میکند به گونه ای که در این نوع دستگاه مجهز به دو ویبره است که در دو طرف قالب به صورت همزمان استفاده شده و از جک برای پایین آوردن ملات استفاده میشود که این عمل به صورت ویبراسیون انجام میشود.
  • دستگاه بلوک زن به صورت دستی: این نوع دستگاه تنها یک موتور جهت ویبراتور دارد و حرکت دادن دستگاه به صورت دستی بوده و باید یک نیرو انسانی در قسمت اپراتور آن فعالیت داشته باشد.
  • دستگاه بلوک زن تخم گذار: این دستگاه بدین صورت کار میکند که پس از تولید یک ردیف بلوک سیمانی دستگاه مقداری به سمت جلو حرکت کرده و سپس مجددا یک ردیف دیگر بلوک سیمانی تولید میشود. از آنجایی که این عمل شبیه تخم گذاری حیوانات است به همین دلیل این نام بر روی آن قرار گرفته است.
  • دستگاه بلوک زن دستی خودکار: از این دستگاه برای تولید بلوکهایی استفاده میشود که دارای سایزهای استاندارد و غیراستاندارد هستند. این بلوکهای تولید شده در ابعاد 20*40، 15*40 و 10*40 تهیه و تولید میشوند.
  • دستگاه بلوک زن دستی برقی: این دستگاه دارای 5 قالب بوده و دو موتور الکتریکی دارد. حرکت کردن این دستگاه به صورت برقی بوده و نیازی نیست که یک نیرو انسانی جهت حرکت دادن آن فعالیت داشته باشد.

مزیتهای دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک نسبت به نوع دستی

در خصوص مزیت های دستگاه های اتوماتیک میتوان موارد بسیاری را عنوان کرد که ما در این بخش تنها به چند مورد از مهمترین آنها خواهیم پرداخت:

  • امکان تعویض قالب ها در نوع اتوماتیک بسیار راحت تر و ساده تر از نوع دستی است.
  • با کمک دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک میتوان انواع بلوک های سبک و سنگین را تهیه و تولید کرد.
  • دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک بسیار کم مصرف است.
  • هزینه ای که برای دستگاه های بلوک زن نیمه اتوماتیک در نظر گرفته شده بسیار کم است.
  • دستگاه های بلوک زن نیمه اتوماتیک هیدرولیک کم استهلاک هستند.
  • این دستگاه ها دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و شرایط آب و هوایی هستند.
  • دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک دارای سرعت عملکرد بالاتر از نوع دستی است.
  • این دستگاه دارای قیمت مناسب برای تولید کنندگان است.
  • دستگاه های بلوک زن نیمه اتوماتیک دارای طول عمر بالا و راحتی تعمیر در زمان خرابی است.
  • این دستگاه دارای کارکرد راحت و ساده است.
  • بلوک زن نیمه اتوماتیک قابلیت بالایی در قالب زنی به صورت روزانه (حداقل 2500 قطعه و حداکثر 6000 قطعه) دارد.

کدام دستگاه بلوک زن جزو بهترین ها محسوب میشود؟

پاسخ دهی به این سوال کاملا مشخص است، به طور حتم دستگاه بلوک زنی اتوماتیک جزو بهترین نوع محسوب میشود اما یکی از معایبی که این نوع دستگاه ها دارند هزینه بالای آنها است. در حال حاضر هنوز هم از نوع دستی و نیمه اتوماتیک این محصولات استفاده میشود که قیمتی به مراتب پایین تر از نوع کاملا اتوماتیک دارند.

پر کاربردترین نوع دستگاه بلوک زن نوع دستی آن است که در کنار قیمت پایینی که دارد به دلیل راحتی در استفاده بیشتر از انواع دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. در حالت کلی این نوع دستگاه به دو شکل ساده و نمادار تولید میشود که در طراحی اولیه آن دارای یک موتور ویبره به جهت متراکم ساختن مواد درون قالبها است و کاربری ساده و راحتی دارد.